Σάββατο 21 Ιουνίου 2014

Leevi Launiksen uusi Eurooppa ANTTI RONKAINEN Helsinkiläinen laulaja- ja lauluntekijä Leevi LaunisNyt on bassot kohdillaan. Ukkonen jylisee että ikkunat helisee! on perustanut yhdessä turkulaisen Niilo Leppäkorven kanssa vasemmistolaisia poliittisia lauluja työstävän Uusi Eurooppa -yhtyeen. Mukana laulaa myös heleä-ääninen Lotta Punamäki. Uuden Euroopan ensimmäinen pitkäsoitto Tulipunainen taistelulevy ilmestyi Eurooppa-päivänä. Levyn tarkoituksena on herättää henkiin vuosikymmeniä telakalla seisonutta työväenlauluperinnettä. Leevi Launis antoi eurovaalien aattona haastattelun Helsingin Puotilassa sijaitsevassa Vivaldi-baarissa, jossa hän kertoi taistelulevyn synnystä ja biisien merkityksestä. 1. Työväen valta Levyn ensimmäisen kappaleen tausta ulottuu Leevi Launiksen ensimmäisen soololevyn Laulajan laki levytyssessioihin kevättalvella 2011. Taistelulaulun tarkoitus on tuottaa työväenluokan itsetietoisuutta, osoittaa vihollinen ja korostaa yhtenäisyyden merkitystä poliittisessa elämässä. – Laulu on perinnetietoinen. Se kuulostaa tarkoituksellisesti ikiaikaiselta: näin on laulettu jo sata vuotta. Kuitenkin eräs nykykapitalismin erityispiirre on, että rahoituslaitoksista ja velasta on tullut aivan oleellisia omistavan luokan vallan välineitä. Eurokriisi on osoittanut, että omistava luokka kykenee tällä hetkellä artikuloimaan etunsa työväkeä tehokkaammin ja yhtenäisemmin. 2. Uusi Eurooppa Laulu on tehty 2012 kesällä, jolloin eurokriisin kovimmat aallot löivät. Launis näki jo tuolloin, että Euroopan kehitys on ottamassa vaarallisen ja kyynisen suunnan. – Osa laulun tapahtumista viittasi tulevaisuuteen, mutta nyt kahdessa vuodessa jokainen laulun säe on muuttunut todelliseksi – jopa ne, jotka laulun tekohetkellä viittasivat lähinnä synkkään dystooppiseen tulevaisuudenkuvaan. Eurovaalit osoittavat, että euroeliitin vastaiset voimat vahvistuvat Euroopassa, mutta eivät Launiksen mukaan tarpeeksi. Sosiaalidemokraattien ja konservatiivien patamusta koalitio tulee jatkamaan tuhoon tuomittua talous- ja yhteiskuntapolitiikkansa. – Näiden kahden voiman konsensuksella Eurooppa ajetaan entistä syvempään kurimukseen. Jos vasemmisto ei kykene näyttämään kansalaisille tietä ulos tästä umpikujasta, äärioikeisto tulee varmasti sen omalla tavallaan tekemään. 3. Kapinatyötön Tämä levyn vanhin kappale syntyi jo elokuussa 2010 Vihdin legendaarisilla sosialistipäivillä. Launis oli itsekin joutunut työttömäksi ja tässä laulussa hän ilmaisee omia tuntojaan Suomen poliittista kulttuuria ja työttömän asemaa kohtaan. Mukana on toki myös annos huumoria. – Mene työvoimatoimistoon ja katso vapaita työpaikkoja. Niitä on ainakin 10 kertaa vähemmän kuin työnhakijoita. Työmarkkinoista on tehty lasten tuolileikkiä muistuttava peli. Paha vain, että tuoleja on yksi ja tarjokkaita 100. Koko farssi olisi täydellinen, mikäli TE-toimistojen seinillä pyöritettäisiin isoilta plasmaruuduilta uusintoja Marco Bjurströmin vanhoista Bumtsibumeista. 4. Vastavoima >>Rahoituslaitoksista ja velasta on tullut aivan oleellisia omistavan luokan vallan välineitä. Launis osallistui keväällä 2011 ay-henkisen työtaisteluita tukevan ja muita poliittisia tempauksia järjestävän Vastavoima-järjestön vuosikokoukseen. Launis päätti kirjoittaa Vastavoimalle oman taistelulaulun kysymättä lupaa keneltäkään. – Vastavoima-laulussa pyritään kiteyttämään vanha vasemmistolainen totuus: vastavoima syntyy yhteiskunnallisista kamppailuista. Yhteinen rintama on kyettävä tuottamaan uudestaan ja uudestaan. Myös Suomessa vasemmiston uusi nousu ja vahvistuminen toteutuu varmimmin ja kestävimmin tällä vanhalla reseptillä. 5. Pilkkalaulu Jyväskylän puukottajasta Tämä on levyn ainoa biisi, jossa aloitteentekijä on ollut Niilo Leppäkorpi. Jyväskylässä kolme uusnatsia hyökkäsi Äärioikeisto Suomessa -kirjan esittelytilaisuuteen tunnetuin seurauksin. Epäilty puukottaja on edelleen karkuteillä. – On todennäköistä, että tämä ei tule jäämään väkivaltaisen äärioikeiston viimeiseksi hyökkäykseksi Suomessa. Vasemmiston tulee kyetä itsepuolustukseen, koska poliisien varaan ei voi laskea, Launis arvioi tilannetta. 6. Satu rakkaudesta Laulu on sadun muotoon kirjoitettu maahanmuuttopoliittinen kannanotto, jota Lotta Punamäen heleä ääni kannattelee. – Jussi Halla-aho ja perussuomalaisten ”maahanmuuttajakriitikot” ovat tehneet parhaansa vaikeuttaakseen maahanmuuttajien pääsyä ja integroitumista Suomeen. Kuitenkin tärkeimmät syyt tulla tänne ovat perhe ja rakkaus. Nyt vihaajien toimesta tämäkin rakkaus halutaan kieltää. 7. Perussuomalainen paskajallitus Uusi Eurooppa -yhtye sai alkunsa tästä biisistä. Ennen vuoden 2011 eduskuntavaaleja persujen noususta ärsyyntyneenä Launis riimitteli sanat ja Leppäkorpi väsäsi biisin kokoon. Värssy levisikin mainiosti sosiaalisessa mediassa saavuttaen nopeasti yli 10 000 YouTube-katselua. – Perussuomalaiset eivät edusta mitään uutta vaihtoehtoa vaan ovat Kokoomuksen, Kepun ja SDP:n taantumuksellisimpien voimien kauhugalleria yhdistettynä vanhoihin SMP:läisiin ja uudempiin äärioikeistolaisiin friikkeihin, Launis lataa. 8. Panssarit Ateenan kadulla Biisi sai alkunsa Jussi Halla-ahon FB-päivityksestä syntyneestä kohusta, jossa Halla-aho sanoi Kreikan kaipaavan sotilasjunttaa. – Kappale on kannanotto Kreikka-keskusteluun, joka on keskittynyt epäolennaisuuksiin, kuten kreikkalaisten alhaista työmoraalia koskeviin valheellisiin stereotypioihin. Tämä on lakaissut maton alle paitsi kriisin todelliset syyt, myös suurimmat syylliset eli pankit ja pankkiirit. 9. Miljonäärit eivät voi voittaa miljoonia Biisi on saanut innoituksensa Occupy-liikkeen iskulauseesta ”miljonäärit eivät voi voittaa miljoonia”. Launis muistuttaa, että miljonäärit voivat kuitenkin helposti ostaa ja lahjoa median ja yhteiskunnallisten liikkeiden johdon. Lisäksi heillä on monet keinot tuottaa vahinkoa vastaliikkeille kontrolloimansa väkivaltakoneiston ja taloudellisen valtansa avulla. – Yhdysvalloissa ja EU:ssa hallitukset palvelevat omistavaa luokkaa. Vaalit ovat kulissi, aika ajoin toistuva farssi, jossa kapitalistien bulvaanien naamari vaihtaa väriä. Todellinen muutos syntyy siitä, kun miljonäärit ja oligarkit dumpataan katuojaan. Siis näin aluksi. 10. Vallatkaa valta kansalle Kappale on jatkoa edelliselle kappaleelle. Launiksen mukaan nykymaailmassa hallituksia ja parlamentteja huomattavasti oleellisempaa on vallata finanssikapitalismin hermokeskukset, kuten Wall Street ja Lontoon City. – EU:ssa samaa kapitalismin ja byrokratian yhdistynyttä valtaa edustavat esimerkiksi Bryssel ja Frankfurt. Tiukan paikan tullen nämä rahamiehet ja heidän edustajansa eivät epäröi ajaa panssarivaunuilla kansalaisten päälle Beethovenin soidessa, kuten Kellopeliappelsiinissa. 11. Tulva Levyn viimeinen kappale kertoo kansainvälisen politiikan muuttuvista myrskytuulista. Liekö syynä hellepäivä vai tiskiltä haetut oluet, Launis intoutuu lopuksi lähes eskatologisiin maalailuihin: – Tällä vuosikymmenellä Kiinasta tulee maailman suurin talousmahti ja ensi vuosikymmenellä maailman suurin sotilasmahti. Jos Kiina alkaa toimia kuten Yhdysvallat ja sen Nato-nuket, III maailmansota on varma. Kysymys on siitä, että Yhdysvallat ja Nato eivät voi enää jatkaa entiseen malliinsa, uusi maailmanjärjestys on syntymässä, eikä tämä prosessi ole välttämättä kaunis. Pentti Saarikosken viimeiset sanat olivat: kiinalaiset tulevat. Launis jatkaa kysymällä, oletko valmis?n Η Μαιρη Της Κρισης uudelleentwiittaama Kentavros_Eirwn ‏@Kentavros_Eirwn 58 min Näytä käännös Σήμερα που είναι η μεγαλύτερη μέρα η σκέψη μας πηγαίνει στα ρομαντικά ακάουντς που πρέπει να χωρέσουν τόσα τουίτς στην πιο σύντομη νύχτα

3 σχόλια:

  1. με σκέφτεσαι;;
    πού και πού όλο το 24ωρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ntti Syrjänen uudelleentwiittasi
    Herra Tee @Herra_Tee · 2. elokuuta
    Onko muut huomannu, että monet teinitytöt puhuu niin ettei suuta paljoa auota. En valita, olen vaan huomannu. Sara chafak puhuu myös niin..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Aleksi I. Pohjola @AIPohjola · 31. heinäkuuta
    MIKSI SIELLÄ ETELÄSSÄ ON AINA UKKONEN EIKÄ IKINÄ TÄÄLLÄ. Voitte olla varmoja, että raportoin joka ikisestä revontulesta talvella.

    ΑπάντησηΔιαγραφή